Thursday, November 25, 2010

accept it..


macam2 dalam kehidupan nie
ade kala duka..ade kala gembira..
so it depends on how we accept the things and setiap kejadian yang Allah tentukan
ye lah..macam gelas kat atas tu..

what you see? a half empty glass of half full??
well, kalau kita negatif, kita kata half empty, kalau positif kita kata half full
so terpulang pd diri memasing

kadang2 dugaan Allah pelbagai
kita ingat kita dah susah..tp kejadian semalam sekali lagi macam alarm clock utk aku
lately aku rasa letih yang amat n x penah ade masa nak rest
all because aku sorang uruskan semua benda..dari hal anak sampai la nak tukar lampu kat rumah

semalam, aku attend workshop, and it happened aku bertembung dgn sorang kawan
lama dah x bersua muka ..aku agak terkejut dgn keadaan dia
anggota tangan dan kaki dia lemah..tp dia masih kuatkan semangat utk keje
nak turun tangga pun perlu org pimpin
sayu hati tgk dia nak ambil makanan..aku nak tolong tp dia tak kasi..
dia boleh amik sendiri katanya..
and..i got to know.. tgn dia lemah, pastu kaki dia patah sbb jatuh..n dia ade baby just few months old.. and dia baru je bergelar ibu tunggal.. Allahuakbar..besar betul dugaan dia..
tp akak nie tetap meneruskan kehidupan dia..dia tinggal dgn anak2 di rumah..alone

so knp aku nak merungut susah.. akak nie lagi ssh tapi dia masih kuatkan semangat
sbb dia tak de talian hayat..aku masih ade suami utk share rasa ssh senang..
even dia tak boleh selalu nak tolong but still i have him..

ini baru sikit ujian Allah bagi..
i need to be strong..insyaAllah, once we accept and redha..Allah ringan kan segala

4 comments:

Cik Siti Abu Sujak said...

alaa ayu, shian.. penat betul! Hidup memang mcm tu, ada ups and down.. dan tak lari dr ujian Allah.. be strong ye! Slowly kena latih hakim jenjalan berdua je.. mcm akak n fawwaz dulu, perghh stress gila masa mula2 tu! Sorong ngan stroller ke mall atau tpt yg x ramai orang, yg cool.. atau ronda2 sambil menikmati kehijauan kat semenyih tu (kena beli baby seater yg selesa dan boleh baringkan).. dating berdua.. hakim dah baper bulan ye?

Wish to share with you.. tp entah bila nak jumpa ya..

genny da bomb said...

haah ayu..bawak la jalan2..adik hang ada teman kan..bole dah tu nk kuar jalan2..kalo ase penat sangat amik la cuti n anta anak kat pengasuh..then tido la bg ilang penah tu..refresh balik..

n.a.j.w.a said...

thats what we called life ayu..ada hitam..ada putih..ada cerah ada gelap..ada susah ada senang..btw, try to enjoy ur life..sbb life is short but still hidup ni penuh dgn nikmat..we must find it :)

awien80 said...

kak ct & genny
hakim dah nak masuk 4 bulan dah, kejap je masa berlalu.. :)insyaAllah maybe bulan 12 nie bleh la rest jap..mggu depan nak exam..so x leh kemana2


Najwa
Betoi tu,kita yang corakkan kehidupan kita sendiri..just enjoy what ever we can :)